Avreise Milano, sykkelferie og Giro d`Italia 2014!

Da har tiden kommet for å pakke koffertene og reise til nord-Italia på sykkelferie. Vi var tidlig ute og bestilte billige flybilletter med Norwegian tur/retur Milano. Derfra er det enkelt å ta oss til de store begivenhetene med leiebil. Planene for turen er beskrevet i tidligere blogginnlegg: GIRO D`ITALIA OG DOLOMITTENE. Viktig å legge planer for en slik tur på forhånd. Mye kan skje som gjør at man må endre, men utgangspunktet er ihvertfall lagt.

cropped-BHX-blogg-banner-1100x121.jpg

Alle først er planen å komme oss nordover til Bormio oppe i de Italienske Dolomittene. Det skal være omlag 3 timer kjøretur fra Milano opp dit.

SAM_2575 (800x600)Denne lille byen Bormio er svært kjent for sykkelsport og sykkelturisme, på grunn av sin beliggenhet mellom 3 av de mest kjente fjellpass for sykkel i Europa. Gavia, Stelvio og Mortirolo. Byen kan derfor sammenlignes med franske Bourg d`Oisans som ligger ved sine franske legender som Alpe d`Huez, Glandon og Galibièr.

SAM_1993 (800x307)

Treningsforberedelser

Før en slik ferie kreves det naturligvis en viss forberedelse med trening, slik at man har et grunnlag for å sykle de lange og bratte fjellene i alpene. Jeg har derfor forsøkt å legge inn endel lengre turer på 10-12 mil med endel opp og ned tidlig denne sesongen, samt noen klatreøkter her hjemme sånn at jeg har endel høydemeter i bena. Litt samme oppskrift som i fjor før vi reiste til de franske alpene under Tour de France. Det funket fint for meg. Gressbanen – Tryvann og Grefsenkollen opp er et par klatringer i Oslo som gjør nytten som bakketrening.  Det er nødvendig å sykle disse noen ganger litt opp og ned for å forberede bena på lange klatringer. Da slipper man å slite alt for mye med muskulaturen der nede, spesielt dersom man har ambisjoner om å sykle flere fjell i løpet av få dager. Det må nevnes at det er ganske annerledes å sykle fjell enn å sykle flatt. Ikke bare hardere, men muskulaturen brukes på en litt annen måte, så det er naturligvis viktig å sykle bakker for å skaffe et grunnlag.

Restitusjonen blir raskere dersom grunntreningen er på plass, og da blir også opplevelsen av en sykkelferie en helt annen.

Ironman Geir

Geir Glesnes er en av de som blir med på turen. Han trener til Norseman med målgang på Gaustadtoppen og Ironman Barcelona senere denne sesongen og legger ned mye tid i strukturert trening på både svømming, sykkel og løping. Siste tur vi hadde sammen syklet vi en runde på 11 mil rundt Enebakk og rundt der. Jeg var rimelig kjørt etter en ganske tøff tur med mye bra tempo. Definitivt ikke noen kosetur. Så fikk jeg høre at han skulle ta seg en to timers joggetur etter at vi kom hjem! Han følger treningsopplegg fra sin trener som er tidligere fotballspiller og syklist Knut Anders Fostervold. Jeg har planer om å legge ut litt av dette opplegget i en egen artikkel etterhvert.

For et par uker siden syklet jeg en hard 11 mils tur med Geir Glesnes, som konkurrerer i Ironman. Da vi kom hjem hørte jeg at han skulle ut og jogge et par timer….

Geir
Geir fra Ironman 2013 i Barcelona.

Mortirolo, Gavia og Stelvio

Giroen har en lang historie på disse 3 fjellene, Mortirolo, Gavia og Stelvio. De regnes som episke fjellpass i sykkelverden. Monsteretappen med Gavia og Stelvio ble avlyst fra Giro d`Italia i fjor pga for mye snø, samt snøfall rittdagen. Derfor ble denne satt opp igjen i år. Det har vært fryktelig mye snø i disse fjellene i år også, så det er noen små spørsmålstegn hvorvidt etappen kan gjennomføres i år også, men forhåpentligvis fryser det ikke eller faller snø på toppen denne helgen før Giroen skal over der.

gavia snø2
Opptil 7 meter høye brøytekanter på Passo Gavia kun en liten uke før etappen over fjellpasset. Vi får håpe det går an å komme over der…

Girutveksling

Jeg hadde lenge planer om å reise ned med min Merida Scultura evo 905, med kompaktkrank 50/34 og 11-28 kassett bak. Jeg ville tro dette kunne bli i tyngste laget spesielt på Monte Zoncolan, men tenkte at jeg iallefall får forsøke å stampe meg opp med jevne pauser hvis det blir for bratt. 20% på en hel km i strekk er drøyt.

Det sies at Gilberto Simoni som har rekorden skal ha brukt 34-27 utveksling på mye av klatringen ….. Det sier vel sitt om at utvekslingen min blir for tung!

SAM_3287 (800x600)

Sykkelkofferter eller sykkelleie?

Vi var mye fram og tilbake om vi skulle ha med egne sykler, eller gå for å leie sykler. Vi leide hver vår sykkel i fjor da vi var i Bourg d`Oisans i de franske alpene og var kjempefornøyd med både pris, kvalitet og service der. Prisen i Italia så derimot ut til å være mye høyere i de første tilbudene vi fikk, så en stund hadde vi nærmest bestemt oss for å bruke egne sykler.

Å betale 500 euro hver for 9 dagers sykkelleie ble litt ekstremt. Jeg måtte skrive tilbake at vi hadde ikke tenkt å KJØPE syklene.

Etter dette hadde vi landet på sykkelkofferter, men fant etterhvert ut at det ble mye styr med plassen i bilen osv. Sykkelkofferter er store, og hvor skulle disse eventuelt oppbevares mens vi var rundt omkring i Italia? Må jo omtrent leie en minibuss for å få plass til tre av disse. Etterhvert løste alt seg da vi kom i kontakt med en leieforhandler i Como, nord for Milano. Det endte derfor til slutt slik at vi gikk for leiesykler, fra Como området siden dette ligger nær Milano. Da var det praktisk å hente dem der på vei ut og levere dem på vei inn til Milano på tilbaketuren. Tilbudet var bra. 195 euro pr stk for 9 dager med gode karbonsykler tror jeg vi skal være fornøyd med. Skal vi leie sykkelkoffert og deretter betale Norwegian for frakt av våre egne sykler blir det omtrent samme pris, men mye mer prakk.

Bedrifter og lag løpetrøyer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *