Tunel de Monnaber (Puig Major)

Dette er den aller hardeste klatringen med sykkel på Mallorca. Da legger jeg ikke minst vekt på lengde og høydemeter stigning. Den går fra den lille kystbyen Sòller og opp til tunnelen Monabèr i fjellsiden på Puig Major.

Et lite parti ca midt i stigningen er flatt, og der kan man få en ørliten pustepause, men det stiger jevnt på 6,5% store deler av veien opp.

Mye av veien går gjennom skog med lite spennende sikt, og den har ikke noe særlig med hårnålssvinger (noe svinger helt på toppen), så denne er også mentalt en del hardere enn Sa Calobra. Oppleves litt langdryg.

KART

Lengde 14 km

830 høydemeter stigning

6,2% stigningsgrad i snitt.

DSC00446 (800x600)
Starten på klatringen. MA-10 er veien som går oppover fra Soller og mot tunnelen.
DSC00462 (800x600)
Et lite landemerke er den ørlille tunellen underveis i klatringen. Da er du over halvveis. Derfra gjenstår det 6 km, og snart får du et lite rulleparti med flatt hvor du kan få deg en pustepause.
DSC00470 (800x600)
Etter endel svinger mot toppen får du skiltet på høyre side som viser at nå er det siste spurt før målet. Du ser topp-punktet i veien rett der framme.
SAM_5565
Her ser vi nedover fra tunnelen og mot der vi kom fra.
SAM_5567
Det er et utsiktspunkt på toppen før tunnelen hvor de fleste stopper for å nyte stunden. Mange glade folk der som har kommet opp og er fornøyd.
20220508_161027kopi
Ingen spektakulær utsikt, men det er fint å sitte der oppe og se utover mot der du nettopp syklet opp.
SAM_5561
Tunnelen tar deg videre i retning Sa Calobra, Lluc og Pollenca. Den er veldig mørk, så det kan være ok å ha på lommelykt på mobilen her. Kan komme motorsykler og biler i stor fart bakfra.