Kongsveien opp på sykkel!

Kongsveien opp på raskest mulig tid har lenge vært en lidenskap for mange syklister i Oslo. Asfaltbakken mellom Gamlebyen og Bekkelaget er en arena hvor sykkelfrelste har presset på seg store mengder melkesyre gjennom årene i kampen mot klokka. Konkurransen har først og fremst vært mot seg selv. Tidtaking tas for å gi en ekstra utfordring på vei hjem fra jobb, eller som et drag som del av en lengre sykkeltur. I senere år har tidene blitt mer organisert ikke minst gjennom Strava, slik at det går prestisje for mange rundt hvilken tid de kan prestere opp her. Konkurransen er spisset mot nøyaktig  GPS tidtaking for å måles mot andre. Nettsiden kongsveien.com ble også opprettet med et lignende formål, å skape konkurranse og et organisert system for tidene. Den er dessverre ikke i funksjon lenger. Strava har tatt over og gir deg lister med tider for syklister i full gass opp denne ganske så prestisjetunge bakken.

KLIKK HER FOR EKSTERNT KART

Supermosjonist og blogger Martin P.Hoff har organisert en konkurranse med bruk av disse tidene fra Strava gjennom sin kåring av Oslos klatrekonge. Da er det de tre velkjente klatringene i Oslo som gjelder. 1. Gressbanen-Tryvann, 2. Grefsenkollen opp fra Lachmanns vei og 3. Kongsveien opp som omtales i denne artikkelen. Listen baseres på tider sammenlagt via tidtakingen gjennom Strava GPS, og poeng gis etter plassering på listen. Utrolig bra initiativ. Det har også blitt en kamp om hvem som kan bære tittelen «Kongen av Kongsveien».

frontbanner sykkel

SAM_1872 (800x533)
Første fase av Kongsveien opp går med balkongutsikt mot Oslo.

Litt om detaljene. Ca 1950 meter og 94 høydemeter sier kildene at denne bakken byr på. Den skal være ca. 5% i stigning i snitt, og det er ikke spesielt bratt. Farten kan derfor holdes relativt bra oppe og det skal gå an å ha en god flyt opp her. Stigningen er ganske jevn, med noen litt mindre bratte partier i andre halvdel.

Veien går fritt uten kryss. Her passeres den gamle sjømannsskolen på vei opp. Her er strekningens eneste avkjørsel, men forkjørsretten gjør at det er bare å dundre på videre. Rett etter Sjømannsskolen kommer en litt brattere kort seksjon av bakken som kan rive litt ekstra hvis du allerede er helt på grensen av surhetsterskelen!
Veien går fritt uten kryss. Her passeres den gamle sjømannsskolen på vei opp. Her er strekningens eneste avkjørsel, men forkjørsretten gjør at det er bare å dundre på videre.

Det offisielle kjennetegnet for bakken har vært de to 50 km skiltene. Distansen har altså vært regnet å være fra 50 km-skiltet i starten av bakken, opp til 50km-skiltet på toppen, og det er dette som har vært og fortsatt er greia.  Hvis man studerer Stravas start og målgang kan det derimot se ut som at både start og mål er noe tidligere enn skiltene ved start og slutt. Dette er marginalt så distansen blir uansett ganske så lik. Sykler du for Strava tidtaking kan det likevel være greit å være oppmerksom på at du kan begynne å gi gass helt fra krysset nederst i bakken.

Kongsveien strava start
Herfra gjelder det å tråkke på for å få best mulig tid på dette prestisjefylte strekket, Kongsveien opp.
SAM_1880 (800x533)
Her ser du det lange jevne strekket i andre halvdel av stigningen, etter at du har passert den gamle sjømannskolen

I skrivende stund er det registrert godt over 15000 tider på dette strekket i Strava registeret. Kristian Oftedal har pr.27.3.2014 beste tid for herrer med meget imponerende 3.39!

Her kan du gå inn på Strava segmentet for KONGSVEIEN OPP.

Her er en fin liten video som jeg fant på Youtube, som viser hele bakken fra sykkelsetet.

reklamebanner 15

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *