Halvøyen Nesodden ligger i bassenget ute i Oslofjorden sør for hovedstaden. Denne innbyr syklister på en fin runde med landeveissykkelen.
Med utgangspunkt i bunnen av Kongsveien i gamlebyen blir denne turen ca 10 mil, og har over 1000 høydemeter stigning totalt.
Turen begynner med et av Oslo mest populære klatrestrekk og Stravasegment. Kongsveien opp! Jeg lot meg ikke friste til noe tidtaking for min egen del idag. Med 11 mil foran er det ikke særlig smart å pådra seg syre og makspuls med et maksdrag opp her helt i starten av turen:-)
Den første milen blir å rulle litt rolig gjennom Nordstrand og Ekebergveien før man etterhvert ruller ned mot Gamle Mossevei som er helt glimrende for sykkel.
Tidlig på Ljansbrukeveien/Gamle Mossvei passeres Hvervenbukta. Her er det lite biler og hyppig med syklister på veien.
Drømmeforhold langs Hvervenbukta i Oslofjorden. Tidlig på runden, fresh i bena, sol og perfekt asfalt.
Å sykle på gamle mossevei langs Gjersjøen er bare perfekt. Etter min mening Oslo-områdets beste sykkelstrekk. Asfalten er strøken, veien går i noen fine kurver og det er lite biler her. DEN følelsen.
Har passert Tusenfryd og ruller ned og bortover Nessetveien mot inngangen til Nesodden. Det er nok litt mer biler her enn ellers på turen.
Selve runden ute på Nesodden er ca 45 km lang fra der du tar av og begynner den meget tøffe klatringen du møter i inngangspartiet mot Nesodden. Denne klatringen i starten er tidvis veldig bratt og skikkelig seig. Du får et par ørsmå pauser underveis.
Etter toppen av klatringen ruller du ned et stykke i nedkjøringen på andre siden, før du tar til venstre i dette krysset retning Fagerstrand. DVS dersom du ønsker å kjøre samme vei som denne presentasjonen, altså MED klokken.
Etter litt nedover og noe småkupert fram til veien fra Drøbak kommer inn fra venstre. Herfra skifter veien fra å kalles Nesoddveien til Fagerstrandveien. Etter dette blir det en tøff klatring opp mot høydene hvor du stiger 85 høydemeter. Her støtte jeg på en liten gruppe syklister fra Nesodden sykkelklubb.
Endelig over toppen og suser nedover mot Fagerstrand. Her er det bare å slippe på og rulle i stor fart:-) Asfalten er strøken.
På vestsiden av Nesodden er det mindre biler enn på østsiden. Det er også mye mer opp og ned. Veien er god og det er en nytelse å sykle. Du beveger deg mye i høydene innenfor kyststrekkene og badestedene og ser ikke fjorden veldig ofte med mindre du velger å rulle ned til vannet på en av avstikkerne ned dit.
Det er ganske mye opp og ned på runden på Nesodden og noen ordentlig harde bakker. Her ser du Svestadbakken. Denne bakken er tøff. Bratt og ganske lang. Du skal opp 100 høydemeter i denne bakken. Etter dette blir det litt nedover før du gradvis skal stige nye 80 høydemeter før du er helt oppe på utsiktspunktet.
Nå har du kommet deg langt opp i høydene og ser utover fjorden og over til Hurumlandet på den andre siden. Her er det flott.
På sin plass med en pust i bakken og en energibar på gjerdet langs utsiktspunktet før nedkjøringene begynner mot Nesoddtangen. Dersom du er sliten har du også mulighet å ta Nesoddbåten tilbake til Aker brygge fra Nesoddtangen.
Har begynt på veien tilbake her, langs fv156 på vestsiden av halvøyen. Denne bærer mer preg av en bilvei for fart. Tidvis 70 sone. Mer biler her. Glimrende for sykkel her også. Flatere enn på den andre siden.
Mange syklister er å se på veiene ute på Nesodden. Her på vestsiden retning utgangen av Nesodden. Her kan du tidvis få skikkelig god fart på sykkelen.
Før du kommer deg av halvøyen for å kjøre tilbake til Oslo, må du opp den tøffe bakken i inngangspartiet igjen, men fra andre siden nå. Denne river godt.
Fikk drahjelp på veien tilbake mot Oslo. Herlig å ligge bak en rygg når man er sliten.
Du kan rulle langs E18 Mosseveien, ved siden av fjorden på sykkelvei mot Oslo tilbake så får du en liten mil med rolig restitusjon dersom du også liker å runde av sykkelturen litt slow. Etter bakkene ute på Nesodden kan det hende du ikke er særlig motivert for å klatre opp til Ekebergåsen og kjøre ned Kongsveien igjen.
Da har du gjennomført en tøff 10 mils tur!
Did you like this article? Share it with your friends!