Hvorfor sykkelferie på Mallorca? Er været så viktig? JA

På tidlig vår er en reise til Mallorca noe veldig mange nordmenn har fått for vane å gjennomføre. Eller til Gran Canaria for den saks skyld. Formål: Sykkelferie. Lange dager på sykkel. Nyte den varme luften og solen som skinner. Spise godt og kose seg. Komme seg i form til sommeren.

SAM_5869 (1000x667)
Å rulle ut på veien, en tidlig morgen i sydlige strøk, med 20 varmegrader i lufta er sannelig noe å trakte etter.

Denne helgen før avreise til Mallorca på sykkelferie hadde jeg og en kamerat avtalt å stå opp tidlig for en langtur med sykkelen i Osloregionen. Fint å få endel mil i bena tidligst mulig på sesongen, og greit å skaffe seg et lite grunnlag nå før lange sykkeldager i sydlige strøk. Da tåles det bedre å sykle flere lange dager i strekk. Med et godt grunnlag blir restitusjonen kortere.

Idag ble vi enige om å melde pass. Det pøsregnet, det blåste og var guffen temperatur. Det plasket mot vinduet i stua da jeg våknet. Å hutre seg gjennom en langtur i elendig vær er ikke min favoritt-aktivitet på en søndag. Men desto mer er det favorittaktiviteten når været er bra! Treningskompisen er helt enig i den. Vi er begge mosjonister og sykler aller mest for å ha det gøy,  være i god form, kjenne på godfølelsen på landeveien, stresse ned og lade batteriene. Vi kan trene hardt og smertefullt ja absolutt, og liker det veldig godt, faktisk pushes det kanskje ofte i hardeste laget. At begrepet kosetur ofte har fått likhetstegn med full gass-tur er nok ikke helt ideelt. Det er lett å bli ivrig, og det er lett å bli FOR ivrig. Skal det følges eksperters råd burde det vel skrus mer ned på tempo oftere.

SAM_5532 (1024x576)
Lengtet etter forhold som dette da jeg våknet idag og hørte regnet skylle mot vinduet. Mallorca og skyfri himmel.

Hvis det er en ting som jeg liker dårlig når jeg skal sykle så er det pøsregn, kulde og sterk vind. Å sitte å fryse på sykkelsetet er ikke noe jeg trakter etter.  Heller ikke når vinden er så sterk at den nesten vipper deg ut av balanse på sykkelen. I Italia og Frankrike tror jeg nesten kun proffer eller ihvertfall aktive klubbryttere er ute når det er dårlig vær. Ihvertfall ble jeg fortalt det en gang av noen lokale der nede da vi snakket om tema, på en reise til Italia. Vi tåler ofte litt mer i Norge, for vi er mer vant til kulda. Noen vil kanskje hevde at det er pysete å bry seg om været. At det har litt chickenpreg over seg å tenke på været.

Men for meg handler ikke dette først og fremst om hva man tåler, men hva man synes er behagelig. Det skal være gøy, og det skal kjennes bra å sykle synes jeg. Godfølelsen er viktig. Får du godfølelsen av å isbade så gjør det gjerne. 

I så måte er været svært vesentlig for godfølelsen, mener jeg. Hvem kan motstå en varm og solfylt dag, med lite vind, tørre landeveier og en sprek sykkel? Å sykle med en gruppe venner på slike dager hvor praten går lett og formen kjennes bra er en strålende følelse.  En pause med litt godslitne ben, langs en fortauscafè, et lite måltid, en cola og kaffe i solen. Kjenne sykkeltrøyen tørke i den varme brisen. Da kan det samstemmes i at dette er en av de beste smakene av livet.

SAM_2686 (800x600)
Et minne jeg har er fra 2014 da vi syklet opp Passo Stelvio oppe i Dolomittene  i nord-Italia for å se Giro-etappen opp der. Det var ned mot 0 grader på toppen, og iskaldt regn mye av dagen. Det snødde på toppen. Den dagen økte min respekt for proffsyklister med mange hakk. Lidelsen å sykle sånne fjell i den kulda, med tynne tekniske klær gir meg gufs den dag idag. Et minne for livet ja, men mest fordi det var så kaldt og guffent i fjellet den dagen. Traumatisk:-)
2014-05-27 15.21.26-2 (800x450)
Nytelse på sykkelen? Da hovedfeltet fra Giro d Italia rullet over Passo Stelvio i nord-Italia denne maidagen i 2014, snødde det og lidelsene hos gruppen i feltet var tydelig store. Da hadde de være over episke Passo Gavia tidligere på etappen, også der med 0 grader og snø, og et tredje monsterfjell gjensto etterpå. RESPEKT! Ikke minst er det nedfarten fra slike fjell i den kulda som er helt ekstremt.
SAM_2815 (800x600)
Kontrasten ble stor da vi noen dager etterpå rullet langs Gardasjøen i sol og over 20 grader. Da var all den neglebitende kulda fra Passo Stelvio glemt, og her var det en drømmedag som syklister håper på. Så kom ikke å si at ikke været er viktig.  Jeg kan minnes følelsen den dag idag. Rolige bølgeskvulp og noen fugleskrik langs veien. duften av lasagne og pizza fra restauranter langs sjøen. En asfalt så strøken som flystriper. Sommerlig. Velkommen til Garda.

 

Tiden kommer etterhvert sigende til Norge også, hvor vi får måneder med slike muligheter. Når temperaturen stiger opp i 15-30 grader og solen varmer i sykkeltrøyen. Men nå er det april, og det er fortsatt en god stund til, dessverre. Derfor drar jeg til Mallorca på sykkelferie. Og jeg blir ikke alene om det.

Mallorca har mye av det som syklister jager etter. Varmt og godt vær. Gode veier med mye strøken asfalt. Lite biler. Både lange klatringer i fjellene, og milevis med flatere strekker. Plenty av steder langs veien å stoppe for en matbit og en drikke. Solsenger og utebasseng å hvile i mellom slagene. Det er ikke rart at denne øyen flommer over av sykkelturister. Mallorca er et yrende lekested og et eldorado for godt voksne menn (og kvinner) i Lycra.

Her er det herlig å være en MAMIL – altså en middle aged man in Lycra. Dette begrepet har snart fått sin plass i ordbøkene rundt omkring. Begynner å bli et vanlig syn på sommerstid både her og der.

SAM_5507 (1024x576)
En syklist ruller opp den ganske korte og lette, men svært kjente hårnålsklatringen Coll de Soller på Mallorca i praktfulle omgivelser. Proffsyklister har gjennom mange årtier kjørt uttallige intervalldrag opp denne 5 km lange klatringen.

Så hva trenger en MAMIL å ha med i bagen på sykkelferie til Mallorca? Har du hjelm, sykkelsko, sykkeltrøye og shorts i Lycra med padding, en mobil og et bankkort med dekning så er du omtrent i mål. God tur!!

bag for lag og bedrifter reklame

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *