10 grunnleggende ting det er viktig å tenke på i sykling

Her har du noen gode grunnleggende tips å ta med deg på veien hvis du driver med sykling som treningsform. Disse kan kategoriseres som basiskunnskap, og som du trenger å ha i bakhodet uansett hvilket nivå du er på. For mange er ikke dette noe nytt, men kanskje spesielt for den som er helt ny og uerfaren med sykkeltrening er dette ekstra viktig å tenke på.

1 Rundtråkk

Bruk sykkelsko og klikk-pedaler og fokuser på å dra pedalene hele draget rundt. Uten dette blir syklingen bare halvveis. Tråkket i pedalene skal være et rundtråkk, ikke bare et nedtråkk. Dette er noe du vil ha stor nytte av å fokusere på når du er ute med sykkelen. Dersom du behersker dette vil du sykle mye raskere, mer dynamisk og effektivt. Trykk for egen artikkelen om dette.

2 Drikke og næring

Sykling er en aktivitet som ofte varer i flere timer. Da er det veldig viktig at du drikker jevnt og bra med drikke. Husk alltid å ta med drikke. Planlegg hvor du skal fylle flaskene på turen. Det kan være langt mellom hvert sted du har mulighet til å fylle. Spesielt på varme dager er det helt avgjørende.  Drikk jevnt selv om du ikke kjenner deg tørst. Ved lange turer må du også tenke på næring. Ta med noen energibarer. Planlegg en liten spisepause underveis. I lange ritt er det svært viktig for prestasjonen at du drikker og spiser nok underveis.

 3 Hold i bukken

Sykling handler om å bryte vinden på en effektiv måte. Tren på å holde i bukken når du sykler på flate strekker med høy fart. Du sparer veldig mye energi på dette, og vil derfor kunne heve gjennomsnittsfarten betraktelig. Du trenger å utvikle muskulaturen til å venne seg til en slik framoverbøyd stilling over tid. Det er også viktig for vektbalansen at du holder i bukken når du kjører i svinger nedover, og det er riktig håndstilling dersom du trenger å bråbremse. Se egen artikkel.

 4 Forbremsen er din venn

Husk at spesielt forbremsen er din venn når du trenger bråbremse. Vær beredt til bråbrems i trafikkerte steder og nedkjøringer i stor fart. Forbremsen er mye mer effektiv enn bakbrems, men det beste er å bruke begge samtidig. Sitt godt tilbake på setet og ha armene strake i bukken slik at du kan presse imot når du må bråbremse hardt så unngår du å falle framover over styret. På den måten kan bremselengden bli veldig kort selv i stor fart. Se egen artikkel.

5 Å «ligge på hjul» gir stor fordel

Vær bevisst på at i sykling er det en enormt stor fordel å ligge i rygg tett bak syklister foran deg. Vindmotstanden er den store utfordringen når farten blir stor, og du kan spare inntil 40% energi bruk på å ligge på hjulet til noen foran deg. Dersom du sykler en tur sammen med noen vil det være veldig effektivt å skifte på å dra i front. Eller så kan den som er i best form dra mest. Sykler du ritt bør du fokusere på å ligge tett bak noen så mye du kan for å spare mest mulig krefter. Men det sømmer seg at også du må ta din del av dra-jobben mot luftmotstanden så andre kan få litt hvile bak deg.

6 I tilfelle du får uhell!

Vær alltid beredt på at du kan være uheldig og få tekniske problem på verst tenkelig sted. Ha ALLTID med en eller to ekstra slanger, og pumpe, dekkspader og lappesaker. Ta med en umbrako-kit. Skal du på øde steder og lang tur kan en kjedekutter og kjedelås være smart også! En sjelden gang kun du være så uheldig at kjedet ryker. Lag deg en liten «emergency-pakke» med disse ting som du alltid tar med deg på sykkelturen, enten i en sykkellomme bak  på trøyen eller i en liten veske under setet. Husk også å ta med penger/kort slik at du kan ta en taxi ved uhell og skade, eller må kjøpe deg næring hvis turen ble lengre enn du trodde. Og mobil! Dersom du er uheldig og velter vil det også være smart å ha med et par desinfiserende vaskeservietter eller lignende til å rense sårene slik at du ikke blir gående lenge med mye skitt i såret. En velt på sykkel gir fort store skrubbsår.

benføring    7 Knærne rett fram!

Dette er et viktig punkt. Tren deg på å la bena gå i en rett bevegelse hvor de holdes  jevnt inn mot sykkelrammen. Ikke la bena vinkle ut så du sykler med «sprikende» ben og bred beinføring. Dette er meget viktig for å unngå slitasjeskader på knær og ledd, og samtidig svært energibesparende med tanke på det aerodynamiske.  Når du klarer å holde bena tett inntil sykkelen minsker du bredden på den massen som må hanskes med luftmotstanden. Du genererer også lettere større kraft. Dersom du synes det kjennes tungt og uvant ut så vil det bli lettere med litt trening. Muskulaturen tilpasser seg lett en riktig bevegelse med litt trening. Tenk samtidig på at du prøver å holde albuene inn mot kroppen de også. Gjør deg så liten som mulig!

armogben   8 Ta med ekstra til evt. værskifte!

Dersom du skal på langtur, og dersom du er litt usikker på været ta alltid med løse ben og armer til å trekke på deg dersom det blir litt kaldere enn du trodde. Det er en ekkel opplevelse å sykle en lang nedkjøring med svett sykkeldrakt dersom vinden imot er kald og ufyselig. Kanskje skjer det noe som gjør at du må stå og fikle med sykkelen og skifte dekk osv også. En tynn og lett vindjakke er også meget bra å ha med seg i sykkellommen for å trekke på seg så unngår du å bli kald. Slike ting veier lite og er enkle å putte i baklommene.

9 Bygg deg gradvis opp til å tåle belastningen!

Ikke begynn dine første økter for året med de lengste og hardeste turene. Bygg deg heller gradvis opp. Selv om kondisjonen kan være veldig god etter en skisesong, trenger muskler og ledd spesifikk tilpassing til sykling. Ikke bli for ivrig selv om du kjenner deg pigg. Det er lett å pådra seg slitasjeskader. Dette gjelder ikke minst også dersom du er ny med sykkeltrening. Spesielt utsatte steder er ofte rygg, hofter og knær. Bruk uker på å la kroppen tilvenne seg belastningen du får gjennom sykkeltrening.

girohalv    10 Ikke bruk underbukser under sykkelshortsen

En sykkelbukse er designet til å fungere best uten noen andre klær under. En klam og våt bomullsboxer som ligger og gnager mot huden under sykkelshortsen når du er ute med sykkelen er et stort NOT. Bruk sykkelshortsen mot huden alene og vask den etter hver gang.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *