Tour de France. Hvordan se en fjelletappe?

Å besøke en fjelletappe i Tour de France er ikke vanskelig. Mange tror kanskje det. Det er faktisk en ganske lett sak. Ikke kreves det billettpenger for å se sirkuset heller. Fjellet er gratis for alle. Det er dog viktig å vite litt om rutinene som er i fjellene på disse etappene.

 

Hvor skal du reise?

Tour de France(TDF) er et tre-ukers ritt, og ruten gjennom Frankrike endres fra år til år. Det er allikevel noen faste holdepunkt. TDF avsluttes alltid i Paris. Så er det også slik at det alltid legges inn en porsjon med etapper i Alpene og en porsjon i Pyreneene. (ofte 3 etapper i hver). Den ene fjellkjeden besøkes i første halvdel, og den andre fjellkjeden i den siste og avgjørende uken. Så er det slik at de har tradisjon om at det er annenhver gang at Alpene eller Pyreneene legges inn i den siste uken. De bytter på.

Ruten for kommende års Tour de France blir ofte presentert i november året før, og den legges ut på rittets hjemmeside, Letour.fr. Der kan du se hvor ruten vil gå på de ulike datoene, og hvilke fjellpass de skal passere, samt ikke minst også hvilke fjellpass som er blitt tildelt målgang. Å se en etappe med målgang på fjell er litt ekstra stas.

Da blir det å studere å kartet for å se hvilke etapper som kan være mulig å se i «samme slengen»/på samme reise, og bestemme seg for hvor man tenker å ta turen.

20220713_175557
Det første som må planlegges er hvilke etapper du har tenkt å se, og hvilket sted du synes det kan være ok å bo. Så må du finne fly som tar deg til en by i nærheten. For etapper i Pyreneene er Bordeaux ofte det mest nærliggende praktiske alternativet  å fly til. For etapper i Alpene kan Lyon eller Genève i Sveits være ok. Så må du ha en plan for hvordan ta deg fra flyplassen og til der du skal bo, enten med leiebil eller for eks tog.

 

Hvor skal du bo?

Det er her du bør prøve å være litt tidlig ute. Du er ikke den eneste som har et ønske om å bo i nærheten av de aktuelle fjellpassene på de aktuelle rittdagene av TDF. Det er veldig mye folk på de stedene på de aktuelle dagene. Så du bør forsøke ta en beslutning så tidlig som mulig hvor du tenker dra, og booke hotell i noenlunde nærhet. Jeg har selv aldri opplevd dette som veldig problematisk. Det finnes ofte steder å bo i noenlunde omtrentlig nærhet. Hvis du er ute i god tid.

DSC02380 (800x600)
Hvis du for eks tenker deg til Mont Ventoux, kan du jo bo et par mil unna selve fjellet, og sykle noen mil tidlig på morgenen på rittdagen, og komme deg inn til fjellområdet på den måten. Da får du ofte selskap av veldig mange andre ryttere som kommer fra alle kanter og bosteder omkring. Du bør passe på at den morgenruten du skal sykle ikke går over høye fjell, som kan ta tid!

 

Å være oppe litt tidlig den dagen du skal på en fjelletappe, og sykle noen mil mot fjellpasset du tenker se rytterne er en veldig god opplevelse synes jeg. Det er litt spenning i kroppen. I dag vil Tour de France komme forbi der du tenker være. Det er ofte mange andre syklister ute med sekk på ryggen, på samme måte som deg. Og alle er på vei mot samme fjellpass. Og jo nærmere du kommer, jo flere blir det. Dere sykler sammen. Og til slutt er du selv inne på selve TDF ruten, og da ser du bobiler, skilt, flagg og campingturister stå ved veien overalt. Da stiger ofte energien og da er det bare å følge strømmen av syklister mot toppen. Da er du inne i dagens ritt for din del, og sykler opp foran publikum som sitter langs veien hele veien oppover, sammen med skarer av andre. Det er en stor glede.

 

Er veien åpen slik at du kommer deg opp i fjellet? 

Det er slik at på selve rittdagen er veien opp i fjellene stengt for all biltrafikk. Generelt er veien (dagens etappe) som Tour de France skal bruke ofte stengt hele rittdagen, også i lavlandet. Det har vel trolig blant annet å gjøre med at det ikke er rom for at det skal bli stående store kjøretøy med motorstopp eller evt bilulykker/sammenstøt i veibanen osv på rittdagen.

På morgenen på rittdagen vil det ofte være stor bevegelse av folk opp fjellet. Mange går til fots, og svært mange sykler. Det er også mye folk og mange biler/campingbiler som allerede har plassert seg langs veien opp. Det er også i arrangørens interesse at det skal være folk i fjellene, og at det skal være  mulig å ta seg opp. Veistrekningen opp et fjell er ofte lang og det er derfor alltid mange muligheter til å finne en god plass å slå seg ned, selv på Alpe d Huez hvor det som regel er aller mest folk.

Det er lett å se hvor Tour de France-etappen går fordi det er alltid masse biler, bobiler, reklame, flagg og mye folk langs ruten. I fjellet er det uansett ofte bare èn vei opp.

20190720_121922
Her fra Tourmalet i Pyreneene. Det er ikke vanskelig å se at du er inne på dagens rute for Tour de France. Etappene preges av slike syn også nede i dalen. Det er lett å se hvor etappen går.

 

Det er viktig å se på tidstabellen som er angitt på TDF sin hjemmeside (letour.fr). Der kan du gå inn på hver enkelt etappe og se tidsskjema for når arrangøren antar at Karavanen kommer forbi de ulike stedene. Du er nødt til å være på plass der du skal stå i god tid før Karavanen med alle de store kjøretøyene kommer. Jeg vil mene at du bør være på plass minst en time før, for det er alltid mange andre rittbiler og diverse som sporadisk kommer kjørende også i forkant av den, og vakter ber syklister gå av syklene før disse kommer. Så da må du som regel stå av og rulle sykkelen litt.  Så er det mange som går på igjen og sykler videre etter å ha passert vakter som står ulike steder langs veien, men da blir det litt slitsomt og mye rykk og napp oppover. Stoppe og gå av – trille 100 meter – gå på igjen og sykle videre – stoppe igjen osv.

Mitt råd er derfor å være ute i god tid. Dersom du tenker deg helt opp så langt du kommer toppen, og for eks det er satt tidsskjema på at karavanen når toppen kl 15, og rytterne kommer ca 17, så bør du være oppe kl 13. Det er min anbefaling. Hvis ikke kan du nok risikere å bli stoppet av vakter på et eller annet tidspunkt i bakken, og det blir litt mer stress.

DSC05936
Karavanen (Le Caravane) kommer et par timer før rytterne. Det er en en kjempelang rekke med store kjøretøy og reklamebiler i alle fasonger som kaster godis og reklameprodukter til publikum, og lager litt show. Ikke minst de rødprikkede klatretrøyene kan du få tak i her. Du er nødt til å være på plass der du skal stå i god tid før Karavanen med alle de store kjøretøyene kommer. Syklister blir stoppet i god tid før Karavanens ankomst. Men du har alltid anledning til å rusle videre oppover til fots og rulle sykkelen.

Hvor skal du sitte? 

På fjelletapper er det slik at det drar seg til mot toppen av fjellet. Det handler om både etappeseier, klatretrøye, samt mulige forsøk på å vinne tid i sammendraget. Derfor er det naturligvis ikke dumt å komme seg så langt opp du kan for å kunne overvære spenningen i det sportslige. Det kan ofte være støting mot toppen, og opp mot mål, hvor ryttere går all in, som er en opplevelse å se.

Så er det slik at det er mer folk i de øverste delene mot toppen. Desto mer stemning og galskap. Mer å se på, og det koker når rytterne da kommer opp. Dette er noe av sjarmen med Tour de France.

Dessuten er det ofte en del avstander mellom rytterne når de nærmer seg toppen. Da kan det ofte komme ryttere èn og èn eller i små grupper, med stor spredning. Som gjør at du får sett mer. Så er det jo slik at i parti hvor det er bratt går det litt saktere med rytterne, og du får litt bedre tid til å se dem.

Så er det ofte slik at det er i høyden, og over tregrensen at den gode utsikten trer fram. Da kan du finne deg gode plasser hvor du ser godt utover, og på livet som utspiller seg på veien oppover.

Så mitt tips er helt klart. Prøv å kom deg så langt opp du kan.

20190720_123653
Noen er tidlig ute og har sørget for gode plasser langs veien, nært toppen av Col du Tourmalet. Det er fabelaktig utsikt fra kaffebordet, og om noen timer støtes det kanskje akkurat her. Å komme seg opp i høyden smart.

 

Det største er å sykle disse fjellene selv. Du får kjenne på pulsen hvordan det er. Du sykler samme vei som Tour de France og foran det samme publikum. Du bestiger ikoniske fjellpass fra Tourens historie. Det er mektige naturinntrykk. Og herlig mestringsfølelse.

SAM_4087 (800x533)
Det aller største synes jeg er opplevelsen å sykle opp selv, sammen med skarer av andre.  Publikum heier på alle fra sine campingbiler. Alle er glade. Mange har vært parkert der i dager for å få de beste orkesterplassene langs veien opp. Mange går også til fots oppover. Det er folk i alle aldre og alle fasonger i fjellene på disse etappene. Her er en liten gutt på vei opp til toppen av monsteret Port De Bales i Pyreneene. Han fikk øredøvende jubel av publikum på veien opp.

 

Det er mye spenning i luften der oppe i fjellene når man har kommet seg opp og sitter og skuer nedover på livet som utspiller seg på en fjelletappe.

Den lille kortvarige smerten fra bakker som tilsynelatende aldri tar slutt, overdøves av gode følelser når man nærmer seg toppen. Endelig oppe. Sette seg ned. Finne fram noe mat og drikke fra sekken. Ta på seg en tørr trøye. Mestringsfølelsen. Finne tilbake til en behagelig puls. Sitte å skue utover, på alle som kommer opp samme vei som oss, og sirkuset som etter hvert utspiller seg.

 

DSC05945
Her har mange fans flokket seg på veien nær toppen av ikonet Col du Tourmalet, på over 2000 meters høyde. Disse er forventningsfulle og står klare til å piske rytterne opp fjellet med små sprell og jubelrop, heiarop og flagg.

 

Etter karavanen kommer lagbiler og mange mediabiler og diverse fra arrangøren. Omsider høres helikoptrene. Noen av de tar store runder over fjellet for å vise gode panorama TV-bilder. Det er mange av dem, og helikoptrene vitner om at nå er rytterne i gang med klatringen. Noen arrangør-biler kommer opp og på fransk kunngjøres det i ropert hvordan situasjonen er i rittet. Mobilnett funker alltid veldig dårlig i fjellene, så det er ikke så enkelt å følge nøye med på rittets utvikling. Noen har radio som de lytter til.

Så omsider, de blinkende saktegående motorsyklene. Nå må folk komme seg til siden.  Helikoptrene bråker i luften, og det ene flyr sakte nært innpå fjellsiden.  Du hører det er leven lenger ned i veien. Nå kommer rytterne.

20190720_172545
Endelig kommer rytterne, og det koker intenst hos skarene langs veien.

20220721_1737232014-07-23 16.35.54 (800x600)

Hva bør du ha med i sekken?

Ta med deg en liten sekk, for du kommer til å være noen timer i fjellet.

Noe ekstra klær er viktig hvis skyer. Det kan bli kaldt hvis skyer! Er det sol og åpen himmel går det som regel veldig bra. Da trenger du solcaps:-)

Drikke! Utrolig viktig for det er ikke noe garanti at du får tak i det så lett akkurat der du tenker sette deg. Du får som regel tak i det på vei opp et eller annet sted, men vær påpasselig med å  fylle på flasker underveis slik at du har når du skal sette deg ned. Det smaker ufattelig godt med en ekstra Cola fra sekken når du kommer opp! Lurt å ha noen kontanter med seg. Ikke alle improviserte kiosker har kortterminal.

Ta med deg et par lette sandaler eller noe å tråkke rundt i der oppe. Sykkelsko er ikke det mest behagelige å spasere rundt med i fjellet. Kanskje kan du også løpe litt langs rytterne og komme på tv?:-)

Og litt niste er viktig. Baguett. Banan. Potetgull eller nøtter osv er lette og fine å ha når du sitter der oppe. Salt og litt næring, samt smaker godt.

SAM_4175 (800x533)
Når du har syklet opp til der du tenker å sitte er det fint å ta fram en sekk med noe tørre klær, og trekke på seg noen sandaler. Og noe mat og drikke er kjærkomment. Så kan du kose deg, nyte stunden og skue utover. Her fra en etappe på Col d`Azet i Pyreneene.

 

Om Alpene og Pyreneene

Det er mer folk i fjellene i Alpene enn i Pyreneene, fordi Alpene ligger litt mer sentralt i forhold til folkerike byer i Frankrike, men også turister fra sentral-Europa som Tyskland, Belgia og Sveits, samt mange fra Italia.  Alpene har noen massive fjellrekker, med noen veldig høye fjelloverganger, som for eks Col du Galibièr på 2642 moh.

Skal du se en etappe på en av de mest befolkede stedene, som for eks Alpe d Huez, så kan du sykle opp på morgenen. Så kan du bruke dagen der oppe i fjellet. Alpe d Huez er en landsby og har masse liv og røre, serveringssteder og diverse. Når Tour de France kommer dit er det liv og røre i fjellet, så du vil ikke kjede deg.

Her er et klassisk syn fra Tour de France i gamle dager. Noen franske bestefedre sykler opp i gamle drakter og veteran-sykler. Grei fart har de også.
Her er et klassisk syn fra Tour de France. Noen franske bestefedre sykler opp i gamle drakter og veteran-sykler. Grei fart har de også. Dette bildet er fra veien opp til Alpe d`Huez, og fra landsbyen Huez hvor hollenderne har sitt faste sted. Der er det pakket med folk.

 

Pyreneene er ofte ganske tett befolket av spanjoler (kort vei over grensen), da spesielt baskere. Baskerland (Bilbao, San Sebastian osv) har en voldsom sykkelinteresse, og de har også en historie full av kjente syklister. Pyreneene er heller ikke en like befolket del av Frankrike som andre deler. Mange små landsbyer og kun noen byer av litt størrelse, slik som ikke minst Pau,  men også Tarbes, Lourdes og Foix har endel folk. Lourdes riktignok mest turister som er der av en del andre grunner enn å se sykkelløp. Toulouse er nærmeste storby, og har rundt 500 000 innbyggere.

Pyreneene er veldig idyllisk med sine grønnkledde fjell. Vakre fjellpass. Det er fantastisk å være der på sommeren.

mw6RTQQlIqH_1aTmZmWVD_QyzvB4KfBYGh2TXDgD9iE (700x525)
Baskere i Pyreneene. De er det mange av på etappene der nede.

 

Jeg vil anbefale deg å reise til Frankrike og besøke fjelletapper i Tour de France!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *