Bilder fra en d rømmedag på sykkelen i regionen som omgir Nice og Monaco. Skal du hit ned med sykkel kan du få noen tips i denne reportasjen. Denne ruten har veldig mye stigning og mye utforkjøring. Det kan se ut som det nesten er umulig å finne mange flate strekk i denne regionen. Det er berg og dal og fjellsider. Dette ble derfor en ganske hard tur. Naturomgivelsene og veiene gir drømmeforhold. Skal du derimot på en kosetur så anbefales heller å sykle langs havet.
Turen begynner med å komme meg ut av Nice sentrum, og retning stigningen opp mot Eze, som ligger i høydene mellom Nice og Monaco.Det var mye trafikk i Nice, og det krever ekstra konsentrasjon.
Her har jeg kommet opp på veien til Eze, Bella Vista kalles veien som går i fjellsidene oppover. Langs denne veien har du panorama utsikt mot havet og alle de små stedene som ligger langs havet. Et utrolig skue å se det blå havet på rivieraen og de vakre eiendommene i fjellsidene. Det var mye trafikk på denne veien idag. Nice er full av turister i August og mange kjører opp hit for å se utsikten.
Samme sted, men fra motsatt vinkel. Bak disse klippene ligger etterhvert Monaco nede ved sjøen. I bildet går veien inn i en kort tunnel som var ganske trang, men eller var det en drøm å sykle her oppe. Mange steder doble filer slik at bilene lett kunne komme forbi.
Hvilken vei å sykle på. Blått hav så langt øyet kan se.
Veien stiger forbi vakre Eze. Denne landsbyen oppe på klippen må være en av Europas største perler. Her har jeg begynt på stigningen opp mot La Turbie og ser bort på Eze som ligger på klippen.
Der framme i åsen ligger La Turbie. Det stiger jevnt og trutt opp dit. Den sjarmernde landsbyen ligger rett over Monaco og det var stor utsikt over Monaco derfra.
På utsiktspunktet oppe i La Turbie. En eldre italiener ofret livet som innsats da han klatret opp og balanserte på rekkvervet for å ta bilde av meg med Monaco i bakgrunnen!
Endelig var det slutt på det meste av all trafikk. Veien opp fra La Turbie og retning La Peille var bare en utrolig opplevelse. Stille og fredelig og utrolig vakkert. Hvilken følelse det var å komme hit opp. Strøken asfalt. Fortsatt mye stigning. Det har vært jevn stigning helt fra Nice og hit.
Veien mot La Peille har flatet ut og her oppe er det tid for å få litt fart på sykkelen på noen flater som det ikke er for mange av i dette området. Deilig å dra på litt her oppe. Tok derimot ikke mange km før det bar kraftig nedover igjen. Hit opp hadde det vært mest stigninger.
Ruller langs klippeveggene inn mot La Peille. En liten «forlatt» landsby i fjellsiden. Her var det omtrent ingen biler og ingen folk.
Fra La Peille var det kraftige nedkjøringer i serpentinsvinger ned mot dalen. Ganske artig å kjøre slike når det er så stille som her. Møtte noen syklister på vei opp, og de fikk prøve seg ordentlig i disse bakkene som var ganske bratte enkelte steder og det stiger vel ca 500 høydemeter.
Nede i dalen og retning L`Escarène hvor klatringen til Col de Braus begynner.Her i dalen var det utrolig varmt men ganske flatt i ca 5 km.
Ruller inn mot L`Escarène her. Herfra begynner stigningen til Col de Braus. Jeg stoppet og fikk meg mat og kjøpt noen liter drikke her. Det var så varmt at jeg måtte drikke mye!
Da begynner vi på veien opp til Col de Braus. Passerer noen små landsbytun tidlig i stigningen.
Detaljene om klatringen
Serpentinsvinger hele veien opp. Minnet meg om Alpe d Huez. Veldig lite trafikk her og gøy å sykle opp denne stigningen.
Provence. Typiske hus langs veien.
De mange serpentinsvingene opp til Col de Braus. Syklet oppover i markerte hyller i fjellsiden.
Klatringen opp til Col de Braus. Du ser endel av de mest tydelige serpentinsvingene der nede.
Toppen av Col de Braus var ikke så mye å skryte av. Kun et skilt og noen ruiner. Men utsikten fra veien opp var utrolig.
Etter å ha rullet ned Col de Braus til dalen igjen, var det å rulle inn mot Nice gjennom La Trinite. Den veien hadde fin asfalt og var flat, men hadde betydelig mer biler. Nærmere Nice økte trafikken veldig, og da gjaldt det å være våken, for de kjører fort og aggressivt her nede.
Did you like this article? Share it with your friends!