Col du Glandon & Col de la Croix de Fer

Col du Glandon (1,924 m) er et høyt fjellpass i  Dauphiné Alpene i Savoie, Frankrike, som kobler  sammen Le Bourg-d’Oisans og La Chambre. Det er plassert mellom Belledonne, Grandes Rousses og Arvan-Villards fjellområdene, vest for Col de la Croix de Fer. Veien over  Col du Glandon ble åpnet i 1898, og ble koblet til Col de la Croix de Fer i 1912. Det er strøken asfalt over disse fjellpassene nå.

Fjellpasset er normalt stengt fra begynnelsen av november til midten av mai.

Disse to fjellpassene ligger veldig nær hverandre og må tas med sammen. Col du Glandon er brukt 13 ganger i Tour de France. Disse fjellpassene er ofte brukt sammen i Tour de France, og dersom du er på den ene toppen vil det være svært naturlig at du også velger å få med deg den andre.

 

Allemond – Col du Glandon

Dette er sørsiden av fjellpasset nede fra dalen med Bourg d`Oisans (Alpe d Huez). Turen opp herfra er en vakker naturopplevelse. Det er denne veien opp som brukes i monsterrittet La Marmotte i juli.  Det er en fin klatring opp fra denne siden. Det er mange bratte partier når det stiger, men du får noen gode pauser underveis hvor det er flatt og til og med noen lange nedoverbakker. Derfor blir snittprosenten ikke særlig høy, men hvis du ser på profilen er det mye bratt her også. Dessuten blir du lurt hvis du ser på høydemeter forskjell mellom start og sluttpunkt. Siden det er endel nedoverbakker, vil antall høydemeter bli mye mer enn det høydeforskjellen indikerer. Når du er oppe på Col du Glandon er det kun noen få ekstra km opp til Croix de Fer.

Glandon 2

  • Gjennomsnittlig stigningsprosent: 4.8 %
  • Full lengde på stigningen: 24.1 km
  • Starthøyde: 772 moh
  • Topphøyde: 1924 moh
  • Høydemeter stigning: 1152 m (NB: høydem. totalt blir mye mer pga endel nedoverbakker)
  • Max stigningsprosent: %

croix-de-fer (800x532)

Glandon 1Glandon 3Glandon 4

Se forøvrig vår egen blogg fra sykkeldagen vi hadde der i forbindelse med Tour de France, juli 2013. Klikk på bildet under for å se bildereportasjen derfra.

SAM_0151 (900x506)

VIDEO

Her er video fra denne siden. Har hoppet til det gjenstår 10 km av stigningen. Her får du et godt inntrykk av hvordan det ser ut på denne siden.

frontbanner sykkel (2)

La Chambre – Col du Glandon

Dette er klatringen fra nordsiden og den lille byen La Chambre nede i dalen. Denne ligger ved foten av Col du Madeleine på den andre siden, og i Tour de France har derfor denne stigningen ofte vært brukt i kombinasjon med Madeleine. La Chambre ligger lavere enn Allemond på den andre siden, så du skal opp nesten 1500 meter og det er mye. Dette må derfor kategoriseres som en veldig hard stigning, spesielt med tanke på at det i tillegg er mange bratte km over 9%.

glandon
Her er jeg på de siste 100 meter av denne klatringen. Det er skikkelig bratt de siste km.
  • Gjennomsnittlig stigningsprosent: 6.9 %
  • Full lengde på stigningen: 21.3 km
  • Starthøyde: 452 moh
  • Topphøyde: 1924 moh
  • Høydemeter stigning: 1472 m
  • Max stigningsprosent: 11%

 

VIDEO

NB! Under  ser du eksterne videoer fra Youtube som er produsert av andre, og BHXBLOGG er ikke på noe som helst måte koblet til disse eksterne videoene, men vi gjør disse tilgjengelig for deg her istedet for at du selv leter etter dem på Youtube

 

Under ser du en video fra de siste km av stigningen. Dette er alpene på sitt beste.

 

Saint Jean de Maurienne – Col de La Croix de Fer

Col de la Croix de Fer - Jernkorset
Col de la Croix de Fer – Jernkorset
  • Gjennomsnittlig stigningsprosent: 5.1 %
  • Full lengde på stigningen: 30 km
  • Starthøyde: 546 moh
  • Topphøyde: 2068 moh
  • Høydemeter stigning: 1522 m
  • Max stigningsprosent: %
SAM_0154 (900x247)
Fantastisk utsikt over alpemassivene retning St Jean de Maurienne fra Col de la Croix de Fer
Glandon 5
De siste hundre meterne opp fra Glandon mot toppen av Croix de Fer
Croix de Fer 3
Croix de Fer – toppunktet.

 

VIDEO

Her ser du en video som en syklist har laget med litt bilder og kommentarer fra klatringen mellom St Jean de Maurienne og Col de la Croix de Fer.

reklamebanner 2

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *