10 tips for en vellykket sykkelferie

Tenker du deg på sykkelferie til sommeren? Her er isåfall noen tips å ta med seg i forbindelse med planleggingen til turen, slik at den blir en tur du kan huske i lang tid.

1 Planlegg ruten grundig

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

God planlegging gjør turen til noe helt spesielt. Kart, stigningsprofiler og muligheter for ruter er det veldig lurt å sjekke ut på forhånd. Da kan du sette opp en plan for syklingen de dagene du er på ferie, og du får opplevd mest mulig av det som er å hente fra de stedene du besøker. Da vet du også mer hva som venter deg på de ulike dagene du har planlagt å sykle. Dessuten kan du forsøke å legge opp en gjennomtenkt plan for variasjon med for eks. harde klatringer en dag, og flatere tur neste dag osv. Reiser du til Frankrike under Tour de France er dette med planlegging veldig viktig slik at du kan være på plass i rett tid på de mest attraktive stedene. Tidsskjema må tenkes på i forbindelse med TDF-etapper, slik at du for eks vet at du rekker å komme der du skal på rette tidspunkt før veier stenges og lignende. Skreddersy en tur så vil du huske den lenge i ettertid. God planlegging er litt tidkrevende, men lønnen du får igjen for å legge ned litt arbeid i det er stor.

Turen kan bli som en bok med et nytt spennende kapittel hver eneste dag.

2 Unngå for lange distanser med bil

SAM_3667 (800x600)

En erfaring jeg har gjort meg og flere andre som har reist med meg, er at det kan være smart å ikke legge opp til veldig mye kjøring i bil fra sted til sted underveis. Det stjeler mye tid, og det er slitsomt. Det beste er å være minst 2 netter på samme sted, slik at du i det minste får annenhver dag helt fri fra bilen. Ambisjonene om å se veldig mye på kort tid kan bli for store. Det gjelder å finne en passende mengde slik at du også rekker å nyte litt ro og avslapping mellom harde sykkelturer. Kjedelig å bruke for mye tid av en ferie i bil. Det blir også mye pakking og utpakking. Unngå for lange strekk. Samtidig er det på den andre siden nødvendig med litt kjøring hvis du har ambisjoner om å få med deg litt forskjellig på turen. Det kreves grundig planlegging for dette også. Er du for eks. i Dolomittene kan det se ut som det er korte avstander på kartet, men det tar lenger tid enn hva man kan tro komme fram når du må opp og ned fjellpass og trange daler og kan bli svimmel av mindre.

GSG teambekledning reklamebanner

3 Legg inn fleksibilitet, fine fjellpass bør sykles på fine dager

SAM_0218 (950x534)

Hvis du har noen spesielle mål for turen, som Alpe d Huez, Galibièr eller Mont Ventoux kan det være veldig smart å sette av et par dager hvor du skal være i området rundt disse. Da blir du mer fleksibel i forhold til været. Det er et kjempepoeng at det er en helt annen opplevelse å sykle disse legendene i godvær! Meldes det regn i overmorgen, kan du for eks. benytte muligheten å sykle fjellet neste dag, selv om dette egentlig ikke var planen, men fordi været ser ut til å bli bra. Og når du ser værmeldingen noen dager framover kan du naturligvis endre litt på planene i forhold til dette, slik at du legger opp til å ta en hviledag og gjøre litt shopping og lignende på den dagen hvor regnet ventes å pøse ned. Da blir det bare en nytelse å slappe av når det kommer dårlig vær, og du slipper irritere deg på at du ikke får syklet denne dagen.

4 Lei bil

Ved avreise måtte vi få festet syklene ordentlig på stativet igjen. Veldig praktisk at vi ordnet med dette stativet bak på bilen, slik at vi slapp å skru av hjul og finpakke sykler og bagasje inne i bilen som i Frankrike i fjor. Det ble litt kål her med å få festet ting ordentlig..hjelper å klø seg litt i hodet

Å ha bil er kjærkomment på en sykkelferie. Du blir mye mer mobil og kan bevege deg litt i en større rute enn uten bilen. Er du på tur for å sykle kjente fjellpass får du anledning til å få med deg flere store dersom du har bilen. Å leie bil fra flyplassen er veldig praktisk og veldig enkelt, og sparer deg for masse tid, styr med busser, tog og bagasje. Det koster ikke allverden å leie en enkel bil i en uke. Vi har også gode erfaringer med å høre med bilutleie på forhånd om sykkelstativ til å henge bak på bilen. Mange utleiere er vant til at kunder ønsker dette, og har dette tilgjengelig. Veldig praktisk å ha syklene bak på stativ, så unngår du stadig demontering/montering og at de ta viktig plass i bilen.

5 Lei sykler

Syklene kom levert tidlig rett til teltene våre. Nye sykler. Ikke dårlig service det!

Dette kan være en smakssak, men personlig har jeg kjempegod erfaring med å leie sykler når jeg er på sykkelferie. Sørg for å ha mål og litt peiling på hvor stor sykkel du trenger slik at du kan gi riktige detaljer til den du bestiller av.

Det er frihet å leie sykler. Du slipper å drasse på en KJEMPESTOR sykkelkoffert.

Leiesykler kombinert med bil og sykkelstativ er glimrende. Mange som leier ut sykler kan også bistå med sykkelstativ til bil. Det finnes mange muligheter på nett hvor du kan avtale både henting/levering og priser på forhånd. Skal du sykle bratte, lange fjell kan det også være en fordel at mange leiesykler i slike områder har god utveksling og mulighet for lette gir, som du kanskje ikke har like mye av på sykkelen din hjemme. Mange steder er det vanlig med tre klinger foran på utleiesykler i alpene. Kan være en fordel å tenke på dersom du har standard krank på din egen, så slipper du stå å stampe deg opp de bratte fjellene på ALT FOR TUNGE gir.

6 Ta med nok klær og utstyr

2014-05-27 14.12.26 (800x450)

Mange dager på sykkelen krever sitt av sykkelklær også. Det er ingen god opplevelse å dra på seg gårsdagens illeluktende trøye, for ikke å snakke om shorts. Det er derfor kjærkomment med flere draktsett i kofferten. Bor du på samme sted, hvor du har muligheter for klesvask er ikke dette noe problem hvis du er fornøyd med å vaske og stadig bruke de samme klærne. Et poeng er også at det kan være litt gøy å bruke litt ulike drakter på ulike dager synes jeg. På samme måte som med vanlige klær går det an å bli litt lei av den samme trøya og det er gøy å forandre litt. Ta også alltid med en tynn vindjakke å ha i baklomma og armvarmere. Du vet aldri når du trenger dem, og skal du sykle i fjell er de VIKTIG i nedkjøringen, for å unngå å fryse! Selv om du reiser sørover i Europa og tenker det er alltid varmt der, så skal du være oppmerksom på at det kan være ordentlig kaldt i de høye fjellene.

GSG teambekledning for lag

7 Treningsgrunnlag

2014-04-28 19.52.49 (800x465)

Dette er et viktig punkt for å få mest mulig ut av turen. Skaff et godt treningsgrunnlag, både på flate parti og i lange klatringer, litt avhengig av hva du har lagt opp til i sykkelferien. Da vet du hva du tåler. Du har øvd opp muskulaturen til å takle lignende belastninger, og du har bygd deg opp. Dette forkorter ikke minst restitusjonen kraftig. Du kan sykle flere dager på rad. Smart å ikke være for ambisiøs. Da ødelegger du bena første dag, og må bruke lang tid på å komme deg. Bra med gradvis progresjon. Ikke ta den hardeste turen første dagen. Bedre å føle seg litt fram, en å gå på en smell første dag som krever to-tre dager restitusjon.

8 Restitusjon

Stupetalentet Tommy med  et vakkert stup som får badegjestene til å måpe etter luft

Noen kan tenke at det er bare å kjøre på hver dag. Det er en sannhet med moderasjoner.

Dersom du er i god form kan kroppen takle dette, men du vil uansett snarere slites litt ned enn opp hvis du har harde langturer dag etter dag uten pause.  «Ja men de sykler omtrent hver dag i Tour de France», sier du kanskje. Det er riktig, men det er et ekstremt sykkelritt for meget gjennomtrente utøvere. Dessuten sykler de ikke det rittet for å komme i form, men de blir gjerne heller litt nedbrutt enn oppbygd av å sykle et slikt ritt. Det sliter på muskulatur og selv de proffsyklistene rekker egentlig ikke restituere seg godt nok. Du er smart dersom du legger inn noe alternativt en dag eller to. Opplevelsen blir også bedre mener jeg, for det er bedre å kjenne seg litt fresh i bena når en ny sykkeltur starter enn stokk stiv fra gårsdagen. Treningsgrunnlag og lengde/intensitet på øktene har naturligvis mye å si her, så dette med å variere mellom harde og rolige turer kan være smart hvis man velger å ikke ta noen hviledag.

9 Bo praktisk

SAM_2707 (800x600)

Mange hotell og bosteder i områder hvor sykkelturister ferdes er også godt utrustet med fasiliteter som legger godt til rette for alt det praktiske som sykkelturister trenger. Sykkeloppbevaring, sykkelvask, bilparkering og lignende kan være viktig å tenke på før man bestiller et hotell. Hvordan er det praktiske der du skal bo? Må du bære sykkelen opp 4 etasjer og ha den på eget rom under oppholdet? Det lar seg ofte løse på et vis uansett, men det er en stor fordel at slike fasiliteter er på plass. Det gjør alt så mye enklere.

Dessuten, er beliggenheten naturligvis viktig, slik at du ikke trenger å sykle 15 min gjennom trange bygater eller virre rundt i en labyrint av veier for å komme deg ut der du skal.

10 Nyt sykkelturen hver dag, og ikke la alt bli et blodslit på tid og høy puls

Toppen av Ventoux i sikte med det velkjente tårnet

Jeg mener at dette er et punkt som ikke må glemmes. Å nyte stunden. For min egen del husker jeg spesielt en julidag på Mont Ventoux i 2013, dette legendariske og harde fjellet å sykle i Provence, Frankrike. Å sykle opp der i finværet var noe mer enn en vanlig treningstur. Det var en opplevelse for livet, og jeg ønsket ikke at den gode opplevelsen skulle ødelegges av alt for høy puls. Å holde litt igjen gjør at pulsen holdes i comfort-zone og du får med deg mer av omgivelser rundt deg. Nytelsen blir større. Jeg mener at den som klarer å balansere intensitet med opplevelse er smart. Mine minner fra Ventoux og som turist å oppleve Tour de France på det fjellet ble noe å ta med seg for livet, fordi jeg klarte å nyte turen opp. Har syklet mange andre fjell med høyere intensitet og skyhøy puls, og opplevelsen blir ikke det samme. Smertene og oksygenmangelen overdøver naturopplevelsen. Ja, vi liker å trene hardt mange av oss, men alt til sin tid. Det er kanskje noe å tenke på hvis du kommer hjem og noen spør deg: Hvordan var det å sykle i alpene? Og det eneste du kan huske er at det var et blodslit, bratt og hardt.

Du er ikke hver dag på Mont Ventoux. Nyt turen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *